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Saturday, July 22, 2017

The harmony of opposites: to relativize the continuous / discontinuous dualism by Michel Lussault

"If we accept a somewhat schematic presentation, we can estimate that the modern Western knowledge system has been deployed on the basis of opposition couples conceived as expressing unquestionable dualities. These couples organized thought, all its activities, under all its regimes including the knowledge of expertise and the knowledge of common sense, and they constituted a kind of cognitive dogmatics; That is to say, they made it possible to define the very relevance of the problems that could be posed. From these dualities, and for a long time from these dualities alone, it has been permitted and legitimate to pose a number of social, political and cultural problems and then to find ways of solving these problems. In view of our integration into the cultural space of the modern West, we all know and experience the prevalence of these antagonistic duos which have structured the thought and continue, albeit in a somewhat more discreet way, -tender." *
Google translation French to English from:

LUSSAULT, Michel. L’harmonie des contraires : pour relativiser le dualisme continu/discontinu In: Continu et discontinu dans l’espace géographique [online]. Tours: Presses universitaires François-Rabelais, 2008 (generated 22 July 2017). Available on the Internet: <http://books.openedition.org/pufr/2398>. ISBN: 9782869063198. DOI: 10.4000/books.pufr.2398.

Original:
"On peut estimer, si l’on accepte une présentation un peu schématique, que le système de connaissance moderne occidental s’est déployé à partir du fondement constitué par des couples d’opposition conçus comme exprimant des dualités incontestables. Ces couples ont organisé la pensée, toutes ses activités, sous tous ses régimes y compris les savoirs d’expertise et les savoirs du sens commun, et ils ont constitué une sorte de dogmatique cognitive ; c’est-à-dire qu’ils ont permis de définir la pertinence même des problèmes qui pouvaient être posés. À partir de ces dualités, et pendant longtemps de ces dualités seulement, il a été autorisé et légitime de poser un certain nombre de problèmes sociaux, politiques, culturels et de trouver ensuite des modes de résolution de ces problèmes. Nous connaissons et éprouvons tous encore, compte tenu de notre insertion dans l’espace culturel de l’Occident moderne, la prégnance de ces duos antagonistes qui ont structuré la pensée et continuent, fût-ce de façon un peu plus discrète, de la sous-tendre."
* sous-tendre - 'to underlie it'?


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